Et britisk studie undersøger hvordan mere arbejdstøj kan genbruges ved at fjerne firmanavne og logoer fra arbejdstøjet. Fire forskellige metoder er undersøgt. Et vigtigt element er, at arbejdstøjet designes således, at logoerne kan fjernes.
De-labelling eller de-branding er engelske betegnelser for den proces, som skal fjerne firmanavne og logoer fra arbejdstøj. Processen er vigtig, fordi de færreste virksomheder tillader genbrug af deres arbejdstøj, hvis deres firmanavn og/eller logo stadig er synligt.
Fire løsninger har potentiale
Til trods for stigende interesse at de-brande arbejdstøj findes der i øjeblikket ingen store eller kommercielle virksomheder i hverken Storbritannien eller resten af verden, som udfører denne service.
Flere løsninger er imidlertid under udvikling og forventes at blive kommercielt levedygtige. Disse løsninger er:
1. Pille op (manuelt arbejde, som fjerner firmanavne og/eller logoer)
2. Mikrobølgebehandling (som fjerner trådene fra mærker der indeholder firmanavne og/eller logoer)
3. Spray (som fjerner særlige selvklæbende mærker der indeholder firmanavne og/eller logoer)
4. Genmærkning (hvor et nyt firmanavn og/eller logo sys hen over det eksisterende)
Fælles for alle fire løsninger er, at det vil være en fordel – og i nogle tilfælde en nødvendighed – at produkterne er forberedt til den valgte teknologi. Det vil derfor være langt mere sandsynligt at teknologierne vinder indpas, hvis de bakkes op af arbejdstøjsproducenter.
Klimaeffekterne er store
For at vurdere klimaeffekterne af de forskellige løsninger har man regnet på et basis-scenarie, hvor alt arbejdstøj, der indsamles, enten deponeres eller forbrændes (i henhold til britiske normer). Sammenlignet med dette scenarie scorer alle fire løsninger højt på klimakontoen. Der er en gennemsnitlig netto-besparelse for hvert tons genbrugt arbejdstøj på 11.400 kg CO2 for hvert ton arbejdstøj, sammenlignet med deponi eller forbrænding efter den første livscyklus.
Økonomien kan forbedres
I forhold til omkostningerne, vurderes mikrobølgebehandlingen at være den eneste af de fire teknologier, der umiddelbart kan fungere kommercielt. Det understreges dog, at de andre løsninger også har potentiale for at bidrage med positiv indtjening, hvis blot de optimeres og videreudvikles.
Læs mere:
WRAP (2013): De-labelling Branded Corporate-wear for Re-use
Skriv et svar