Det britiske projekt ”Taking Home Action on Waste” (THAW) har undersøgt effekten af skoleundervisning om affald. Projektet klædte eleverne på til at tage budskabet om ”reduce, reuse and recycle” med hjem til deres familier og engagere dem i bæredygtig affaldshåndtering. I løbet af projektet steg familiernes genanvendelse med 8,6 %.
Børn bærer forandring med sig
Når det kommer til affaldshåndtering er ændring i vaner, adfærd og offentlighedens deltagelse lige så vigtigt som tekniske eller økonomiske aspekter. Børn kan ofte være effektive forkæmpere, når det kommer til ændring af deres forældres vaner og livsstil, og såvel formel som uformel undervisning om affald spiller en væsentlig rolle i denne proces. Formel undervisning om affald i skolesammenhæng kan spille en vigtig rolle for øget offentlig deltagelse. Flere studier har vist, at der er en øget miljøbevidsthed i offentligheden, men på trods af denne bevidsthed er der forskel på de indrapporterede tal og den egentlige genanvendelse. THAW-projektet forsøger at kvantificere effektiviteten af et undervisningsprogram for affald. Undervisningsmetoden er udviklet af Waste Watch, som er en britisk miljøorganisation.
THAW-projektets metode
Projektets formål var at øge bevidstheden hos børn og deres familier, at fremme affaldsbegrænsning, genanvendelse og genbrug samt vise, hvor effektivt konceptet med overvågning og evaluering er.
I projektet deltog 6700 elever fordelt på 39 skoler i Sydengland og projektet løb over to et halvt år.
Kort fortalt blev projektet udviklet i henhold til følgende retningslinjer: En gruppe elever blev bedt om at svare på et indledende spørgeskema for at fastlægge grundniveauet før projektets start. Projektet blev lanceret på et åbent møde, efterfulgt af tre temauger, hvor alle børn undersøgte hver af de 3 R’er (reduce, reuse, recycle) gennem en række praktiske aktiviteter i klasseværelset.
Hver klasseaktivitet blev efterfulgt af hjemmearbejde/lektier og på den måde kom undervisningen om affald ind i hjemmet. Projektet blev afsluttet på et åbent møde, hvor eleverne blev bedt om at gennemgå det arbejde, de havde udført. Afslutningsvist blev de elever, der havde svaret på det indledende spørgeskema, bedt om at svare på det igen for på den måde at måle deres fremskridt.
Tre forskellige datasæt blev indsamlet i løbet af projektet. De bestod af 1) Børnenes viden om bæredygtig affaldshåndtering før og efter projektet, 2) De tiltag børnene og deres familier gennemførte som et resultat af projektet og 3) Projektets indflydelse på mængden af genanvendt affald og restaffald i de områder, hvor projektet blev udført.
Opmuntrende resultater
Sammenligning af spørgeskemaerne før og efter projektet viste en klar forbedring i børns viden om bæredygtig affaldshåndtering. Der var mindst tre gange så mange rigtige svar efter projektforløbet. Det viste også, at familiernes adfærd kan blive positivt påvirket via skoleundervisningen.
Resultatet for de deltagende familier var en gennemsnitlig stigning på 8,6 % i genanvendelse, herunder 4,3 % stigning i genanvendelse af papir og 8,7 % stigning indsamling af dåser, glas og tekstiler til genanvendelse. Der var samtidig et fald på 4,5 % i mængden af restaffald.
Skriv et svar